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助成対象詳細(Details)

   

2012 研究助成 Research Grant Program  /  カテゴリーB: 個人奨励研究  Category B (Individual Research)
助成番号
(Grant Number)
D12-R-0644
題目
(Project Title)
コンタクト・ゾーンとしての道場 ―日系カナダ移民の柔道を通じた共生への道のり
The Judo Dojo as a 'Contact Zone': Processes and Struggles of Japanese Immigrants Seeking Re-settlement through the Judo Gym
代表者名
(Representative)
鷲谷 洋輔
Yosuke Washiya
代表者所属
(Organization)
トロント大学大学院エクササイズサイエンス研究科
Graduate School of Excercise Sciences, University of Toronto
助成金額
(Grant Amount)
 1,200,000
企画書・概要 (Abstract of Project Proposal)

本研究では、日系カナダ移民が模索する共生の具体像を描き出す。この際、プラットの「コンタクト・ゾーン」概念を導入する。コンタクト・ゾーンとは、異なる文化が相互に接触する社会空間である。終戦後、強制収容所からカナダ各地への離散を余儀なくされた彼らは、その後の定住過程で幾多の困難に直面した。特にアングロサクソン系住民との共生はひとつの課題であった。これに対し、日系移民が開設した柔道道場は他エスニックグループとのコンタクト・ゾーンとして定位してきたと考えられる。柔道道場はいまやカナダ国内に400以上あり、指導者や生徒は日系移民に限らず多様化している。では、この柔道の普及過程で、日系移民の人びとは他のエスニックグループといかなる共生関係を作り出したのか。歴史的経緯を異にするカナダ東部、西部それぞれの道場を事例に、コンタクト・ゾーンとしての道場のありようを明らかにしていく。グローバル化に先駆けて移民と定住を経験した日系カナダ移民の共生は、現代の「平和構築」や「多文化共生」に多くの示唆を与えるだろう。また、昨今の第三者の介入による共生論に対して、人びと自らが模索する共生への視角を提示したい。

 This study aims to illustrate the process of Japanese immigrants in Canada seeking to coexist with the Canadian ethnic majorities after World War II. The 'Contact Zone' is a notion introduced by Anthropologist M. Platt, which focuses on social settings where multiple groups from different backgrounds are coming into contact.
 After the end of World War II, Japanese immigrants were forced to re-settle after being interned in concentration camps, a process which posed many difficulties. Coexistence with the majorities, especially the Anglo-Saxons was crucial for them. Judo Dojo (gyms) in Canada, most of which were opened by Japanese immigrants at the time, seemed to play a part in bringing both the Japanese and Anglo-Saxon majority together in a social space.
 Today, there are more than 400 Judo gyms in Canada, most of which have a diverse group of instructors and pupils. By revealing the process of the gaining popularity of the Judo gym in both western and eastern Canada, this study will demonstrate how the struggle of the Japanese immigrants eventually led to building relationships with the majorities.
 The attempts and experiences of Japanese immigrants from the beginning of the 20th century will bring a new perspective for 'peace building' and 'multiculturalism' in this globalized era. The results of this study will also bring a new approach of 'grass-rooted practice for coexistence' rather than 'intervention based programs' to peace building research.

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