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助成対象詳細(Details)

   

2014 研究助成 Research Grant Program  /  B 個人研究助成  
助成番号
(Grant Number)
D14-R-0512
題目
(Project Title)
他者との共生、協働、相互作用を創生するパフォーミングアーツの潜在的な力 ―インドネシア、バリ島における宗教的マイノリティの芸能民族誌
The Potential Power of the Performing Arts in Creating Symbiosis, Interaction, and Collaboration with Others: An Ethnographic Study of the Performing Arts of Religious Minorities in Bali, Indonesia
代表者名
(Representative)
増野 亜子
Ako Mashino
代表者所属
(Organization)
東京芸術大学
Tokyo University of Arts
助成金額
(Grant Amount)
 1,500,000
企画書・概要 (Abstract of Project Proposal)

  多くの社会に共通の緊迫した課題の一つである他者との共生。ここではパフォーミングアーツがもつ力によって、多文化・多宗教社会における他者との相互理解を深め、協働を促進する可能性について、インドネシア、バリ島における民族誌的調査から考察する。
 芸能の宝庫と知られるバリ島は従来「ヒンドゥーの島」とされ、その社会と文化は専ら宗教的マジョリティであるヒンドゥーのものとして語られてきた。宗教的少数派(イスラム、仏教、キリスト教)の文化は学術的にも一般的にも黙殺されており、その伝統の一部は衰退しようとしている。本研究では緊急課題として宗教的マイノリティの独自の芸術表現、特に音楽と舞踊を調査・記録・発信し、芸能を切り口にマジョリティとマイノリティの歴史的・文化的相互関係を明らかにする。また芸術がマイノリティの文化的アイデンティティの表象としてのみならず、他者との平和的関係の確立に貢献し、対話や協働を促す豊かな可能性を含むものとして重要であることを示す。
 調査結果は日・英・イネ語で学術研究として論文発表するだけでなく、当事者の人々や一般の人々にもアクセスできる形で発信し、多文化・多宗教社会としてのバリ島の再発見をもくろむと共に、実践者との対話から芸術的共同表現のさらなる可能性を探りたい。

     One of the most urgent and widespread issues to be addressed in any society today is finding a way to achieve a peaceful symbiosis between people who naturally have different faiths, cultures, customs, and ways of thinking. This study, based on ethnographic case studies of Bali, Indonesia, will review the possibility of using the performing arts, including dance and music, to contribute in establishing, promoting, and representing mutual understanding and collaboration between people and communities with cultural differences.
     Although Bali is well-known as an island with a rich legacy of traditional arts, the culture and society there have been portrayed almost exclusively as Hindu, while the cultures of other religions (Islam, Christianity, and Buddhism) are practically invisible, receiving scant attention. As the latter are in a gradual decline today, it is critical to record, investigate, and share the actual conditions of the performing arts in religious minority communities, detailing the history of cultural interaction between majority and minority. This project will highlight the significance of the performing arts, not only as a representation of a minority's cultural identity, but also as a potential vehicle by which they might establish and maintain a peaceful relationship with the majority.
     Research results will be published as academic papers and also shared with the general public in widely-accessible forms, such as Internet websites or general circulation publications, in three languages (Japanese, English, and Indonesian). I expect these findings to offer a new perspective redefining Bali as a multicultural and multi-religious community, and calling attention to the potential of the performing arts in realizing a symbiotic society.

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