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助成対象詳細(Details)

   

2017 2017年度 研究助成プログラム Research Grant Program 2017  /  (A)共同研究助成  
助成番号
(Grant Number)
D17-R-0108
題目
(Project Title)
中世ジャワの死生観を「詠む」―映像ナラティブによる浮彫壁画解釈の質的転換と文化伝承の可能性―
"Reciting" the Cosmology of Life and Death in Medieval Java: The qualitative shift of relief interpretation by audiovisual narrative and its potential for cultural transmission
代表者名
(Representative)
野澤 暁子
Akiko Nozawa
代表者所属
(Organization)
名古屋大学人類文化遺産テクスト学研究センター
Research Center for Cultural Heritage and Texts, Nagoya University
助成金額
(Grant Amount)
 3,300,000
企画書・概要 (Abstract of Project Proposal)

遺跡という有形の文化遺産に無形の身体伝承を再接合することで、人・土地・文化の関係に豊かな息吹を蘇らせることはできないか。この問いから本研究では欧米の文献史学的枠組で理解されてきた、インドネシアの遺跡に残る神話・説話の浮彫壁画群の再解釈に挑む。焦点は、東ジャワの中世遺跡群に考察される、以下の遺跡と壁画の身体的な関係性である。
 1) 多くは「供養塔」として当時の巡礼慣習と関連した。
 2) 壁画は建築が体現する「死生観の象徴構造」の一部であった。
 3) 壁画内容は一種の御詠歌として「詠まれる」形式であった。
 以上の要素はジャワの儀礼・芸能に分散的に伝承されている。従って本研究の目的は、近代に「読むテクスト」として分離した浮彫壁画を、死生観の象徴的全体性での「詠む行為」へ身体的に再統合し、中世ジャワ文化への理解深化を促すことにある。
 ここで実践的挑戦として、遺跡の象徴的空間構造と浮彫壁画の身体表現性(吟詠)を融合した映像ナラティヴ製作を行う。グローバル化の一方で高まる人々の歴史への関心をふまえ、遺跡理解をめぐる現地研究者との学際的連携の意義と、現代のメディア技術を生かした「心の伝承」のための発信を追求したい。

 Is it possible to revive an organic relationship between humans, the field, and culture by reconnecting intangible physical traditions with a tangible cultural heritage? This project explores this idea by reconsidering the narrative reliefs of candi (temple ruins) in Indonesia which have been largely interpreted through the lens of western philology. Of particular interest here is the assumption of a "physical relationship" between the medieval candi of Eastern Java and religious spaces as follows:
 1) Many of the candi were built as "monuments for the dead" and corresponded with pilgrimage practices in the medieval period.
 2) The narrative reliefs embodied the "structural symbolism of life and death," as they covered the entirety of the monument.
 3) The stories of contained in the reliefs were "recited" in a form of ritual poetry (Kidung/Kakawin).
 In order to deepen the understanding of medieval culture in Java, this project considers these relief narratives not as decontextualized "text[s] to be read" but rather as a form of "reciting practice" within a cosmological representation of life and death. We will also propose a new audiovisual narrative that integrates the structural symbolism of candi and the performance aesthetic of reliefs. Considering the increasing concern for history under the force of globalization, this project exemplifies the value of interdisciplinary study though international collaboration and the potential of urban media technology to aid in the "transmission of mind".

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